Studijska poseta deca-deci

Novina u projektu Obrazovanje za prava deteta je svakako transfer znanja sa starih na nove škole, i to podjednako i za nastavnike i za učenike novih škola. U skladu sa planom, u petak 4. oktobra, održana je studijska poseta u OŠ Učitelj Tasa i OŠ Stefan Nemanja, za učenike iz parlamenata novih partnerskih škola – OŠ „Sveti Sava“, OŠ „Branko Miljković“, OŠ „Bubanjski heroji“ i OŠ „Desanka Maksimović“ iz Čokota.
Studijska poseta je orgnaizovana paralelno u obe stare partnerske škole, i u vidu ogledala, imala iste aktivnosti, samo različit tematski sadržaj. Po najmanje 4 učenika iz novih škola je posetilo svaku školu koja je bila domaćin i nakon inicijalnog obilaska škole pokazano je šta je sve postignuto tokom više godina sprovođenja projekte, ne samo od strane ove generacije već i svih prethodnih. Nakon upoznavanja, u školi Stefan Nemanja je održana veoma interesantna radionica o diskriminaciji, a u školi Učitelj Tasa fokus je bio na identitetu i sprečavanju nasilja, ali delimično su se dotakli i teme diskriminacije.
Na kraju, možda i najvažnije, održana je otvorena diskusija, gde su učenici od govarali na mnogobrojna pitanja gostiju, u čemu su se zaista lepo snašli.
Specifičnost ove aktivnosti je i to što je ona deo sprovođenja akvionog plana koji su učenici starih škola osmislili na vanrednom programu razmene u Trogenu, čime je ova studijska poseta dobila jednu novu dimenziju povezivanja aktivnosti, umrežavanja i transfera znanja.
Nastavnici koji su pratili decu su izjavili da im je ovaj vid saznanja o projektu veoma značio i da su ohrabreni kada je u pitanju predstojeća studijska poseta u kojoj učestvuju nastavnici.
Deca iz novih partnerskih škola su izjavila da su na zabavan način naučila o dečijim pravima, da je realizacija projekta jedinstvena u odnosu na sve druge projekte u kojima su učestvovali, zatim to što su naučilo mnogo o diskriminaciji i tome da se to može i nesvesno desiti, ali takođe, značila su im iskustva sa programa razmene. Iskazali su želju da i oni nauče više o dečijim pravima, i načinima rešavanja problema, ali i da posete neki čas u novoj školi. Žele da primene mnoge primere dobre prakse, koji se tiču na primer kutije poverenja i izbora predsednika učeničkog parlamenta, kao i samopouzdanja da budu vršnjački edukatori.
Deca iz starih partnerskih škola su rekli da im je bilo značajno što su njihovi vršnjaci postavljali zanimljiva pitanja na koje su domaćini mogli da odgovaraju, što su mogli da ih nauče nečemu, što su učesnici bili veoma kreativni, radoznali, otvoreni i aktivni i nisu bili stidljivi, što su mogli da razmenjuju ideje i da ih upoznaju sa njihovim projektom. Takođe, smatraju da je dobro što su gosti videli kako učenici koji su već neko vreme u projektu realizuju prava u njihovoj školi i što je svako mogao da čuje svačije mišljenje.
Projekat Obrazovanje za prava deteta u Nišu realizuje Otvoreni klub preko Užičkog centra za prava deteta a uz podršku Pestaloci dečje fondacije iz Švajcarske.